Τον Σεπτέμβριο του 2024, η κατάρρευση μιας σιδηροδρομικής γέφυρας στη Δρέσδη ανέδειξε την επείγουσα ανάγκη της Γερμανίας για επενδύσεις στις υποδομές. Ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς απάντησε με τη δημιουργία ενός ταμείου 500 δισ. ευρώ για 12 χρόνια, το οποίο παρουσίασε ως εργαλείο ενίσχυσης της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας. Έξι μήνες μετά, όμως, η απογοήτευση μεγαλώνει.

Παρά τον όγκο των πόρων, το ταμείο παραμένει χωρίς σαφή «οδικό χάρτη». Οι πόροι κατανέμονται αόριστα, χωρίς καθορισμό προτεραιοτήτων και χωρίς μηχανισμούς συντονισμού. Από τα 500 δισ., περίπου 100 δισ. προορίζονται για τα 16 ομόσπονδα κρατίδια, κάτι που –σύμφωνα με τον δήμαρχο της Δρέσδης Ντιρκ Χίλμπερτ– αφαιρεί ευελιξία και στερεί άμεση στήριξη στις τοπικές κοινωνίες.

Η σιδηροδρομική γέφυρα στη Δρέσδη που κατέρρευσε.

Το ταμείο καλείται να χρηματοδοτήσει έργα που εκτείνονται από την επισκευή σχολικών εγκαταστάσεων και γεφυρών μέχρι την επέκταση δικτύων ενέργειας και ευρυζωνικότητας. Η έλλειψη συγκεκριμένου σχεδίου προβληματίζει και τον ιδιωτικό τομέα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Deutsche Bank, Κρίστιαν Σέβινγκ, υπογράμμισε ότι «χρειάζονται σαφείς αποφάσεις για το ποιο ποσοστό θα κατευθυνθεί σε υποδομές, ποιο σε τεχνολογία και ποιο σε δίκτυα».

Η κατεστραμμένη γέφυρα Καρόλα στη Δρέσδη.

Ανησυχία σε κοινωνία και αγορά

Ο επικεφαλής της κατασκευαστικής ένωσης HDB, Τιμ-Όλιβερ Μίλερ, μιλά για «πολιτική διακήρυξη χωρίς απτά έργα». Το Ινστιτούτο Οικονομίας της Κολωνίας υπολογίζει ότι η Γερμανία χρειάζεται 600 δισ. ευρώ για πλήρη αναβάθμιση υποδομών, ποσό που ξεπερνά τον σημερινό σχεδιασμό.

Δημοσκοπήσεις δείχνουν αμφιβολίες για την ικανότητα του κράτους να διαχειριστεί το έργο.

Η έλλειψη προόδου αποτυπώθηκε και στις πρόσφατες τοπικές εκλογές στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, όπου η Ακροδεξιά κατέγραψε άνοδο, ενώ Χριστιανοδημοκράτες και Σοσιαλδημοκράτες έχασαν έδαφος. Παρά τις συνταγματικές αλλαγές που εξασφάλισαν τους πόρους, η κυβέρνηση Μερτς δίνει έμφαση στη δημοσιονομική πειθαρχία, προκαλώντας αμφιβολίες για τη διάθεση να επενδύσει δυναμικά.

Δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η πλειονότητα των πολιτών αμφιβάλλει για την ικανότητα του κράτους να διαχειριστεί το έργο. Ο ίδιος ο Μερτς παραδέχθηκε ότι «το ζήτημα αφορά το μέλλον της χώρας» και δεσμεύτηκε να περιορίσει τη γραφειοκρατία. Ωστόσο, χωρίς συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και στόχους, ειδικοί προειδοποιούν ότι το ταμείο μπορεί να καταλήξει σε σπατάλη πόρων με περιορισμένα αποτελέσματα.



Disclaimer: Οι ειδήσεις προέρχονται από τρίτους παρόχους και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη τις απόψεις του Zeko.gr.