Εισαγωγή

Η ναυτιλία βρίσκεται στο επίκεντρο ενός σκληρού παγκόσμιου μπρα ντε φερ. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) προχωρά με το νέο Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών (Net-Zero Framework – NZF), που φιλοδοξεί να καταστήσει νομικά δεσμευτική την απο-ανθρακοποίηση του κλάδου μέχρι το 2050. Η πρόταση, που θα τεθεί σε ψηφοφορία τον Οκτώβριο, περιλαμβάνει όρια στην ένταση καυσίμου, μηχανισμό τιμολόγησης του άνθρακα και κίνητρα για συμμόρφωση – ένα πακέτο πρωτόγνωρο για παγκόσμια βιομηχανία.

Αντιδράσεις και Πολιτικές Επιπτώσεις

Όμως οι αντιδράσεις είναι σφοδρές. Τον χορό άνοιξε ο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος προειδοποίησε ότι η κυβέρνηση του δεν θα διστάσει να λάβει μέτρα εναντίον χωρών που θα στηρίξουν τον κανονισμό, ανοίγοντας μέτωπο γεωπολιτικής αντιπαράθεσης. Ακολούθησε ο νορβηγικός νηογνώμονας DNV, ο οποίος επέκρινε τον ΙΜΟ για «θεσμικό ρομαντισμό» και αδιαφορία απέναντι στην πραγματικότητα της αγοράς.

Στρατηγική GHG 2023

Με βάση τη στρατηγική GHG 2023, ο ΙΜΟ στοχεύει σε μείωση της έντασης άνθρακα κατά 40% έως το 2030, 70% έως το 2040 και πλήρη μηδενισμό εκπομπών έως το 2050, σε σχέση με τα επίπεδα του 2008. Το NZF, που εγκρίθηκε σε πρώτη φάση τον περασμένο Απρίλιο (MEPC 83), αναμένεται να υιοθετηθεί τον Οκτώβριο και να εφαρμοστεί από το 2028, καλύπτοντας πλοία άνω των 5.000 GT.

Κριτική από τη Ναυτιλία

Η πιο έντονη κριτική ήρθε από τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV, ο διευθύνων σύμβουλος του οποίου, Knut Orbeck-Nilssen, κατηγόρησε τον ΙΜΟ ότι «κλείνει την πόρτα» σε μια ρεαλιστική μετάβαση, υπονομεύοντας επενδύσεις δισεκατομμυρίων στο LNG. Ο διευθύνων σύμβουλος του αμερικανικού νηογνώμονα ABS, Christopher Wiernicki, ζήτησε «παύση και επανεξέταση» του πλαισίου, υπογραμμίζοντας ότι η έλλειψη διαθέσιμων πράσινων καυσίμων καθιστά το Net-Zero Framework ουτοπικό.

Ελληνικές Ανησυχίες

Ο Πάνος Κουρκουντής, πρόεδρος της Martecma, μιλά για «θεμελιωδώς ελαττωματικούς κανονισμούς», τονίζοντας ότι το πλαίσιο όχι μόνο δεν προάγει τα καθαρότερα καύσιμα αλλά «τιμωρεί ακούσια» LNG και βιοκαύσιμα.

Υποστήριξη για το Νέο Πλαίσιο

Από την άλλη πλευρά, πολλές φωνές στηρίζουν το νέο πλαίσιο. Ο Συνασπισμός Getting to Zero του Global Maritime Forum, που εκπροσωπεί 180 εταιρείες, κάλεσε τα κράτη να ψηφίσουν υπέρ, τονίζοντας ότι «η πολυμέρεια είναι το θεμέλιο μιας αξιόπιστης παγκόσμιας ρύθμισης».

Επόμενα Βήματα

- Οκτώβριος 2025: Επίσημη υιοθέτηση των τροποποιήσεων από έκτακτη συνεδρίαση της MEPC.

- Άνοιξη 2026: Έγκριση αναλυτικών κατευθυντήριων οδηγιών.

- 2027: Έναρξη ισχύος των κανονισμών, 16 μήνες μετά την υιοθέτηση.

IMO Framework
Το νέο πλαίσιο του ΙΜΟ για τη ναυτιλία.


Disclaimer: Οι ειδήσεις προέρχονται από τρίτους παρόχους και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη τις απόψεις του Zeko.gr.