Η ελληνική ναυτιλία αποδεικνύει ότι μπορεί να γίνει δύναμη αλλαγής, φέρνοντας στο προσκήνιο τη γυναικεία παρουσία στο ναυτικό επάγγελμα σε έναν παραδοσιακά ανδροκρατούμενο χώρο.

Με ποσοστό 7,8% γυναικών ναυτικών το 2024 - όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος παραμένει στο 1,2% και ο ευρωπαϊκός στο 2,4% - η Ελλάδα κατακτά πρωταγωνιστική θέση διεθνώς, αναδεικνύοντας το μέλλον του κλάδου πιο συμμετοχικό, δυναμικό και ελπιδοφόρο.

Η έρευνα για τη γυναικεία ναυτική απασχόληση

Σύμφωνα με την έρευνα του Καθηγητή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Γαβριήλ Αμίτση, που παρουσιάστηκε στην 3η Έκθεση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), η χώρα μας καταγράφει ποσοστό 7,8% γυναικείας ναυτικής απασχόλησης το 2024, όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος για το 2021 ήταν 1,2% και ο ευρωπαϊκός μέσος όρος για το 2022 ήταν 2,4% επιβεβαιώνοντας τη δυναμική συμμετοχή των γυναικών στο ναυτικό επάγγελμα και την ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης των σχετικών πρωτοβουλιών.

Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: 2.048 γυναίκες ναυτικοί, σχεδόν όλες Ελληνίδες (99%), δραστηριοποιούνται σήμερα στον στόλο, αποτελώντας το 7,8% του συνόλου.

Πρόκειται για αύξηση 11,4% σε σχέση με το 2023 (1.838 γυναίκες), ενώ η πενταετής άνοδος φθάνει στο εντυπωσιακό 65,6%.

Ειδικά τον Αύγουστο του 2024, λόγω της αυξημένης ζήτησης σε ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα και τουριστικές θαλάσσιες μεταφορές, ο αριθμός των γυναικών ναυτικών κορυφώθηκε φθάνοντας τις 1.415 γυναίκες, σημειώνοντας άνοδο 11,8% έναντι 1.265 άτομα του ίδιου μήνα του 2023.

Παράλληλα, οι γυναίκες δόκιμοι / εκπαιδευόμενες αποτελούν ήδη το 11,8% των σπουδαστών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), ποσοστό αυξημένο κατά δύο μονάδες από το προηγούμενο έτος.

Η Ελλάδα, με αυτά τα μεγέθη, όχι μόνο σπάει τα στερεότυπα, αλλά τοποθετείται στην κορυφή της διεθνούς σκηνής όσον αφορά τη συμμετοχή των γυναικών στη ναυτιλία, αποδεικνύοντας ότι η «ναυτική ψυχή» της χώρας ανήκει εξίσου σε άνδρες και γυναίκες.

Το ζητούμενο πλέον είναι η ενίσχυση των πρωτοβουλιών για την ισότητα, την επαγγελματική ανέλιξη και τη διασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας, ώστε η δυναμική αυτή να μετουσιωθεί σε ακόμη μεγαλύτερη πρόοδο τα επόμενα χρόνια.

ΔΟΕ: Μεγάλο το χάσμα στη γυναικεία απασχόληση

Τις έντονες ανισότητες που εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τη συμμετοχή των γυναικών στον παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο αναδεικνύει έκθεση της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΔΟΕ).

Η συμμετοχή των γυναικών στον ναυτιλιακό κλάδο καταγράφει μέσο ποσοστό μόλις 16% στο παγκόσμιο εργατικό δυναμικό του τομέα, έναντι 41% στο σύνολο της ναυτικής απασχόλησης.

Ωστόσο, το συνολικό αποτύπωμα δείχνει ότι οι γυναίκες εξακολουθούν να δίνουν μάχη για ισότιμη εκπροσώπηση, σε έναν τομέα που παραμένει προνομιακός για τους άνδρες.

Προκλήσεις

Η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ΔΟΕ) καταγράφει ένα πλέγμα σοβαρών προκλήσεων που εμποδίζουν την ανάπτυξη της γυναικείας απασχόλησης στη ναυτιλία.

  • Άνιση μεταχείριση σε μισθούς, άδειες και επιδόματα.
  • Αδυναμία συνδυασμού οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής λόγω της φύσης του επαγγέλματος.
  • Δύσκολες συνθήκες εργασίας κατά τη διάρκεια των ταξιδιών.
  • Σεξουαλική παρενόχληση και βία από άνδρες συναδέλφους.

Η ΔΟΕ υπογραμμίζει ότι η αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων είναι κρίσιμη για να αυξηθεί η συμμετοχή των γυναικών στο ναυτικό επάγγελμα και να διασφαλιστεί ένα ασφαλές, δίκαιο και ισότιμο εργασιακό περιβάλλον.

Δείκτης Ευτυχίας Ναυτικών: Έντονο το χάσμα φύλων

Η παγκόσμια έρευνα για τον Δείκτη Ευτυχίας των Ναυτικών δείχνει ότι η ναυτιλία παραμένει ένας κλάδος όπου οι άνδρες έχουν ξεκάθαρη υπεροχή. Συγκεκριμένα, οι άνδρες αποτελούν περίπου 83% των ναυτικών, ενώ οι γυναίκες είναι μόλις 14% του συνολικού προσωπικού.

Παρά τις διεθνείς πρωτοβουλίες και τα εκπαιδευτικά προγράμματα που στοχεύουν στην ενίσχυση της παρουσίας τους, η πρόοδος παραμένει αργή και, αν συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό, η επίτευξη ισορροπίας φύλων θα απαιτήσει πολλές δεκαετίες.



Disclaimer: Οι ειδήσεις προέρχονται από τρίτους παρόχους και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη τις απόψεις του Zeko.gr.